ورازان ، دلکده ی گمشده کوهستان
MyLoveVarazan

 

با عرض تسليت مجدد به مناسبت ماه محرم و صفر 


اميدواريم که عزاداري و عبادات همه شما هم محلي هاي عزيز در اين دو ماه مورد قبول پروردگار واقع گردد . از دیدن همه شما در این چند روز محرم واقعا خوشحال شدیم . فلواقع ورازان تو چنین روزایی که اکثر اهالیش از شهرهای دیگه به وطنشون برمیگردند و شلوغ میشه خیلی دل انگیزه و البته به همین میزان موقع رفتنشون غم انگیز . امسال که خداوند لطف کرد و هوای محرم خیلی خوب بود و همه چیز به عنایت خود امام حسین و با مساعدت خادمینش به خوبی و خوشی تموم شد , کاش بنده های خدا  یاریکنند تا محرم سال آینده حداقل کوچه های اصلی روستا برای دسته روی هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی  آسفالت باشند , حسینیه روستا یه سر و سامونی بگیره , شاهد اتحاد بیشتری تو هییت ها باشیم و محرمش پر برکت تر باشه . انشا الله که همه ما زنده باشیم و یاری کنیم تا این آرزو هر چه زودتر به تحقق بپیونده و همچنین این توفیق رو داشته باشیم تا اموال و نذوراتمون رو در راه عمران آبادی و کمک به فقرای محل خرج کنیم چون فلسفه قیام عاشورا چیز دیگری بود . انشاالله

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 آذر 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

سیاهسنگ؟

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, توسط جوانان دلکده |

با سلام و پوزش به علت غیبت کوچولو

این چندمین باریست که توی نظرات ،آنانی که به ما و دلکده شان لطف دارند غیبت مارو جویا میشن.ماهم سردمان شد چرا این همه جوان تحصیل کرده در دلکده فقط تعداد کمی باید یه سر بزنند وسریع بروند. تا حالا از خودمان پرسیدیم چرا؟ چرا وارد دلکده نمیشیم ؟چرا خودمان را عضو این وبلاگ نمیکنیم  فقط یه عده خاص بنویسند و یه عده ی کم هم بخوانند ؟ پس تبلیغات چه می شود ؟ یعنی تحصیلاتمان در مسیر دلکده یمان هم ، همگام نشود؟ما نه مهندس کامپیوتریم و نه مهندس فناوری اطلاعات ! یه بیسوادی که در راه پیشرفت دلکده یمان تلاش می کنیم و حالا از تنهایی سردمان شد .ببخشید دیگه دلمون پر بود خودمونی  حرف زدیم اگر کاملتر و خودمونی تر خواستید بدونید ( پشت پرده ) ایمل یا شماره تماس خود را در نظرات خصوصی بگذارید . 

 بشتابید من دگر تنها نمی روم !!!!!!!!!!!!!!!!!!                          (پس ،  من بمونسمه با غم بی کسی

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |
در اینجا چند حکایت زیبا برایتان به نمایش می گذاریم .
 
 آیا می دانستید چرا پشت سر مسافر آب بر زمین می ریزند؟
هرمزان در سمت فرمانداري خوزستان انجام وظيفه مي‌كرد. هرمزان كه يكي از فرمانداران جنگ قادسيّه بود. بعد از نبردی در شهر شوشتر و زماني كه هرمزان در نتيجه خيانت يك نفر با وضعی نااميد كننده روبرو شد، نخست در قلعه‌اي پناه گرفت و به ابوموسي اشعري، فرمانده تازيها آگاهي داد كه هر گاه او را امان دهد، خود را تسليم وي خواهد كرد. ابوموسي اشعري نيز موافقت كرد از كشتن او بگذرد و ويرا به مدينه نزد عمربن الخطاب بفرستد تا خليفه درباره او تصميم بگيرد. با اين وجود، ابوموسي اشعري دستور داد، تمام 900 نفر سربازان هرمزان را كه در آن قلعه اسير شده بودند، گردن بزنند. پس از اينكه تازيها هرمزان را وارد مدينه كردند، ... لباس رسمي هرمزان را كه ردائي از ديباي زربفت بود كه تازيها تا آن زمان به چشم نديده بودند، به او پوشاندند و تاج جواهرنشان او را كه «آذين» نام داشت بر سرش گذاشتند و ويرا به مسجدي كه عمر در آن خفته بود، بردند تا عمر تكليف هرمزان را تعيين سازد. عمر در گوشه‌اي از مسجد خفته و تازيانه‌اي زير سر خود گذاشته بود. هرمزان، پس از ورود به مسجد، نگاهي به اطراف انداخت و پرسش كرد: «پس اميرالمؤمنين كجاست؟» تازيهاي نگهبان به عمر اشاره‌اي كردند و پاسخ دادند: «مگر نمي‌بيني، آن اميرالمؤمنين است.»
... سپس عمر از خواب برخاست. عمر نخست كمي با هرمزان گفتگو كرد و سپس فرمان داد، او را بكشند.
هرمزان درخواست كرد، پيش از كشته شدن به او كمي آب آشاميدني بدهند. عمر با درخواست هرمزان موافقت كرد و هنگامي كه ظرف آب را به دست هرمزان دادند، او در آشاميدن آب درنگ كرد. عمر سبب اين كار را پرسش نمود. هرمزان پاسخ داد، بيم دارد، در هنگام نوشيدن آب، او را بكشند. عمر قول داد تا آن آب را ننوشد، كشته نخواهد شد. پس از اينكه هرمزان از عمر اين قول را گرفت، آب را بر زمين ريخت. عمر نيز ناچار به قول خود وفا كرد و از كشتن او درگذشت. این باعث بوجود آمدن فلسفه ای شد که با ریختن آب بر زمین، یعنی زندگی دوباره به شخصی داده می شود تا مسافر برود و سالم بماند!!

(البلاذري، فتوح البُلدان، به تصحيح دكتر صلاح‌الديّن المُنَجَّذ (قاهره: 1956)، صفحه 468)

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 آذر 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

« بسم الله الرحمن الرحیم »
 "تاریخچه ی دلکده ی  ورازان"
                مطالبی که هم اکنون در اختیار شما قرار میدهیم نتیجه ی پیگیری و تحقیقات بعمل آمده  در ورازان است که سرانجام طی مصاحبه ای  توسط جوانان دلکده با ایرج جمشیدی( ایرج خان ) از نوادگان جواد خان بنیانگذار ورازان به تحریر در آوردیم ، اگر کم و کاستی و نواقصی در آن می بینید با ما در میان بگذارید تا تاریخچه کامل با اطلاعات صحیح را در اختیار عزیزان دلکده قرار دهیم .
با استناد به بعضی آثار مکشوف و نقل بزرگان روستا، که در طول تاریخ سینه به سینه انتقال داده شده است و همچنین با استناد به وضعیت طبیعی و جغرافیایی این منطقه، جواد خان که حدوداََ" 700 سال پیش به همراه برادر خود که میرزا عبدالله نام داشت از تفتیش اراک به سوی شمال ایران راهی شدند و در روستای ناجردشت که جزئی از روستای ورازان قدیم بود  ، زادگاه یکی از نوادگان امام حسن مجتبی به نام امامزاده ابراهیم است سکنی گزیدند. جواد خان همسری در آنجا اختیار میکند و از آن همسر، پسری که در آینده به کربلایی صادق(کب صادق)مشهور میشود متولد میشود سپس جواد خان به ساری رفته و حکومت ساری را هم در دست میگیرد و سپس به حکومت تنکابنی ها هم پایان میدهدو سلطه این دو شهر را در دست میگیرد.جواد خان در مسیر برگشت از کربلا  به صورت اتفاقی پسر بچه ی 8-9 ساله به نام کرم را ازکوهدشت یا ملایر که در صحرا گم شده بود پیدا وبا خود به  ورازان آوردند،کرم  به راحتی توانست رضایت جواد خان را جلب کند و داماد او شود . 
کربلایی عیسی که به کبیسا خان مشهور بود یکی از پسران کب صادق فرزند جواد خان است که برای اولین بار راهی روستای ورازان شدند وآنجا را به خاطر آب و هوایش به قرارگاه خودشان برگزید.
سپس کم کم خان ها  اولین نفراتی راکه از صالحان به ورازان آوردند، ترچانی ها بودند که در جوار خود دروازه دله            ( دروازه دله :محل سکونت خان ها ) در جرمحله به سکونت در آوردند  و سپس به دنبال مهاجرت سید ها از سرزمین شاهاندشت (شون دشت : روستایی در منطقه امیری بخش لاریجان در 65 کیلومتری آمل واقع است که طی تحقیقات بعمل آمده طایفه های سید جلالی موسوی زندگی می کنند ) به ورازان  و با گذشت زمان و مهاجرت طایفه های دیگر به این محل که آمار دقیقی از آنها نداریم ، دلکده به ورازان امروزی تبدیل گشت .
نا گفته نماند بعضی ها در این تحقیق  از  ورازان در سابق  به دلیل روستای دراز و طویل که شامل ورازان کنونی ، چد دره، ناجر دشت که همان سیوسنگ تا پل سنگ را شامل می شود (محدوده ی اراضی خان ها )به عنوان روستای مهم در منطقه  یاد میکردند،
در مجموع امروزه دلکده ی  ورازان با گذشت زمان به طایفه های جمشید خانی ، کرم دسته ، سید ها ،مرضایی ها، ایسفی ها، جرمحله ای  تقسیم می شوند .
شهرت هایی که در ورازان مشهورند به شرح ذیل می باشد:
جمشید خا نی :  جمشیدی اسماعیلی اسدی - فلاح قاسمی - جعفر تبار- اکبری - نصرالله پور- سلحشور- مرتضوی - رفیعی -  خلیلی
کرم دسته :  کریمی کرمی قلی زاده قلی نژاد
ایسفی :   حبیبی - ایسقی نعمتی علیزاده قنبری - نوروزی آقاجانی حسن زاده رمضانی  فرج پور یداللهی - نوری _لواسی - عبدی - علی نژاد
مرضایی :  رضایی ملکی دهستانی کوهستانی دهقان رنجبر - حسین پور - نبی زاده - موسی فر - شیری
جرمحله ای :  ترچانی صالحانی ترچانی رضاپور  - علیپور - رمضانی - اکبری ورازانی
سید ها:   فقط و  فقط جلالی موسوی
طایفه های مهاجر دیگر  در این سده : ورازانی فر ( لواسانات ) - سالار ( کالج ) - حیدری (لاویج)
و بقیه اش را شما یاری رسانید .....
طایفه هایی که از محل خارج گشتند و رفت و آمد نسبتا کمی به دلکده دارند:
 اکبری ورازانی (حسن آباد )، عبدی (ونوش)،ایسفی( نوده )،لواسی(نوده )، نوری و یک طایفه از  نعمتی( بابل )، قلی نژاد (لاریم ساری ) _ علی نژاد(حسن آباد )
و در آخر چند تا عکس مبنی بر صحت و سوق این حقایق را در اختیار شما قرار میدهیم.
در پایان از کلیه عزیزان  بخصوص دوست خوبمان جناب مهدی ملکی و جناب ایرج جمشیدی که مارا در این تحقیق یاری رساندند تشکر ویژه بعمل می آوریم .

 


 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 آذر 1398برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم

 متاسفانه در این مدت که نبودیم

هیچ گزارشی از فعالیت ها و کارهایی که در روستا انجام گرفت

 بر روی وب نیامد و این جای بسی هم پوزش و هم گله از دوستانی دارد

 که به نحوی به وبلاگ دسترسی داشتند.

در هر حال ما با نیرو و توانی دوباره آمدیم تا آنچه را که شایسته ی روستا

در این وبگاه است را در معرض دیدگان قرار دهیم.

این هفته گزارشی تصویری از محرم دلکده ی ورازان  برایتان خواهیم گذاشت که در آن شور

 حسینی بیش از سالیان پیش نمود دارد.

جا دارد ازتمامی خانواده هایی که همت نموده و با سفر به روستا و شرکت

در مراسمات باعث دمیده شدن عطر روح افزای حسینی در کوچه پس

 کوچه های روستا شدند تشکر کنیم مخصوصا ورازانی های مقیم

نور و رویان  که امسال نقش بسزایی در برگزاری و تدارکات مراسم ها داشتند .

اجرهم عند الحسین

 

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 آذر 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |
تاسوعای حسینی که هرساله با یادواره شهدای 6 شهید والامقام ورازان  و یاد خاطره شهید عباسعلی ناطق نوری (6+1) ،در تکیه حضرت ابوالفضل دلکده برگزار می گردد .امسال با سخرانی بسیار پر محتوای حجت الاسلام جناب آقای سید عماد جلالی موسوی آغاز گردید،ایشان پس از خوشامدگویی به مهمان های عزیز در مورد مشکلات دلکده از جناب ناطق درخواست هایی را به نمایندگی از مردمان دلکده نمودند سپس سخرانی  پنجمین یادواره شهدا  را به نماینده محترم و عزیز مجلس جناب آقای حاج احمد ناطق نوری سپردند، تاسوعای90 هم جناب آقای ناطق نوری ساعت 8:30 صبح بود که به دلکده قدم رنجه فرمودند ایشان هرساله جمیعت عجیب و غریبی را در مجلس خود رویت می کند ایشان پس از یک سخرانی دردناک ،سخنان خود را ایطور به خاتمه می رساند که امروز روز تاسوعاست و من هر کجا باشم در این روز به دلیل خیلی قوی باید به دلکده ورازان بروم برای  اینکه تاسوعا روزبهترین و باوفاترین یار امام حسین (ع) یعنی حضرت عباس(ع)اختصاص دارد و شما ورازانی ها بهترین و باوفاترین یاران من در طول عمرم  محسوب می شوید، به این خاطر این روز در ذهن من نقش بسته است و  یاران خودم را در تاسوعای حسینی  عمری باقی بماند همواره در ورازان همراهی می کنم .
پس از سخرانی جناب آقای ناطق، یادواره شهدا با مداحی جناب آقای مجتبی حسن زاده به اوج خودش رسید این جوان خوش صدا با روضه خوانی بی نظیر خودش ، دلکده را همگام با سبک بالان عاشق به سوی  تاسوعای کربلا رهسپار کرد.  
ما هم از طرف همه عزیزان ورازانی به جناب ناطق خسته نباشید وتشکر فراوانی بعمل می آوریم انشاءالله سایه ایشان از سر دلکده ما کاسته نشود و خداوند منان به ایشان و خانواده شان سلامتی عطا فرماید و آرزوی موفقیت در عرصه سیاسی که در پیش دارد را خواهانیم .
باتشکر فراوان _ طاهر کریمی ورازانی

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |
پس از انتخاب ورازان به عنوان برترین وبلاگ های روستاهای ایران همزمان با ولادت با سعادت علي بن موسي الرضا عليه السلام سایت سادات ورازان راه اندازی گردید.
 
جناب آقای سید محمد جلالی موسوی
سلام و درود بر نوجوان خلاق و تیز هوش دلکده
چند وقت پیش که از راه اندازی این وبلاگ توسط جناب آقای سید عماد جلالی ، روحانی عالیقدر دلکده (پدر گرامیتان ) با خبر شدیم بسیار خوشحال گشتیم  که یک نوجوان برای خدمت به دلکده دست به تلاش و کوشش مینماید و جای امید و اینده روشن برای دلکده هست که هنوز کسانی هستند که امادگی خدمت به دلکده را دارند . من از طرف همه  ی همدلکده ای های عزیز از شما تقدیر وتشکر بعمل می اوریم  و این نوید را می دهیم که هر کاری که در توانایی ما باشد ، دریغ نمی کنیم .
با ارزوی موفقیت و سلامتی  برای این نوجوان دلکده

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

وعده ي جوانان دلکده

روز تاسوعا و عاشوراي حسيني

نوشته شده در تاريخ جمعه 11 آذر 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

در روز عید فطر بعد از مراسم نماز عید که از شور زیادی به  همراه دید و بازدید انجام شد همه نماز گزاران به مزار دلکده (لوسر )رفتند در پایان با حضور حجت الاسلام  سید عماد و سید نورالدین جلالی موسوی به همراه دهیاری، شورای محل، بزرگان دلکده و دوست عزیزمان جناب آقای بهرام کریمی به  زمین پشت حمام واقع در مزار  لوسر رفتند و  احداث مرده شور خانه دلکده کلنگ زنی شد ،  لازم به ذکر است که تمامی مخارج  احداث این پرو ژه توسط جناب آقای بهرام کریمی به نیت پدر و مادر مرحومشان  در حال پیشروی است.

ما جوانان دلکده از طرف همه همدلکده ها ی ورازنی از این جوان عزیز  که سال ها در عرصه  فوتبال دلکده سرمایه گذاری  کرده اند و زحمت فراوان کشیده اند و این بار دست به اقدام آبادانی و انسان دوستانه  دلکده زده اند  کمال تشکر را داریم و صمیمانه و از ته قلب  برای  ایشان و خانواده شان آرزوی سلامتی و تندرستی را از درگاه خداوند متعال خواهانیم . با آرزوی اقدامات انسان دوستانه و آبادانی فراوان توسط دیگر عزیزان دلکده

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 شهريور 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

با سلام خدمت هم دلکده ای های عزیز

خداحافظي ملکی فرماندار نور و   انتصاب عبدالقدیر مشایخی

در حالي كه طي ماههاي گذشته خبرها از عزم جدي معاون سياسي استاندار مازندران براي تغيير چند فرماندار حكايت داشت اما شنيده شد كه مقاومت و حمايت برخي افراد ذي نفوذ موقتا مانع از اين تغييرات در برخي از شهرها شده بود .

گفته مي شود معاونت سياسي استانداري مازندران از ماههاي گذشته برنامه تغيير چند فرماندار را داشته كه دخالت و اعمال نفوذ برخي مانع از اين تغييرات و يا طولاني شدن پروسه آن شده است .

اكنون پس ازفطعي شدن تغيير عبدالله ملكي كه انتقادات زيادي به مديريت وي بر فرمانداري شهرستان نوراز سوي نيروهاي ارزشي و اصولگرا واردشد ، عبدالقدیر مشايخی به عنوان فرماندارجديد  شهرستان معرفي شد .

گفتني است عبدالله ملكي از مهرماه ۱۳۸۷ تاكنون فرماندار نور بوده است. 

معرفی عبدالقدیر مشایخی

عبدالقدیر مشایخی متولد شهر رویان است كه دارای ۲۰ سال سابقه اجرایی در سطوح مختلف مديريتي است .

وی شصت ماه سابقه حضور در جبهه هاي نبرد داشته واكنون نيزدر كسوت جانبازی مي باشد و  مسئولیت های متعددی را در سپاه تجربه كرده است.

فرماندهی سپاه نواحی نور و نوشهر، آخرین سمت هایی است که مشایخی در کارنامه اجرایی خود دارد.

گزارش خبرنگار " شمال فردا "از نور حكايت از رضايت مردمي ، نخبگان و اصولگرايان از اين انتصاب دارد .

جناب آقای عبدالقدیر مشایخی از زمان های دور به دلکده لطف داشتند ایشان هر ساله در مراسم یادواره شهدای ورازان حضور فعال و همیشه سخنرانی مجلس به ایشان سپرده می شد .انشالله روابط ایشان با دلکده نزدیکتر خواهد شد .  ما هم  ورازونی های غیور همیشه در صحنه با كمال مسرت انتصاب شايسته جنابعالي را بسمت فرماندار شهرستان نور كه از لياقت و شايستگي تان نشات مي گيرد صميمانه تبريك عرض نموده و توفيقات روزافزون شما را در راه خدمت به مردم شریف شهرستان نور آرزومندیم .

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مرداد 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

با سلام و تبریک و تهنیت ،میلاد با سعادت منجی یگانه بشریت رو به همه ی دلکده ای های عزیز خجسته باد می گوییم.به زودی از رویداد های جشن مهدی موعود در دلکده با تصاویر بر روی سایت قرار می گیرد .

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 تير 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

ورود آقای سیامک فلاح را به عنوان نویسنده وبلاگ دلداده را به ایشون و تمام ورازانی ها تبریک میگوییم

                                                                                                             به امید ورازانی آباد

نوشته شده در تاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

l75jdiro6biw9ltpvcp.jpg

ygu95dkon75gyd37n3m.jpg

96bkc13s2ky2i5nhg5.jpg

aq0azspbe2789xo3o6be.jpg

k4f02yfltncoelhpfk1g.jpg

7jfmsyl700o3ygj3dqsm.jpg

bzvjqndz5dfk355oyiy6.jpg

href="http://www.tiesto_omh@yahoo.com">www.tiesto_omh@yahoo.com

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 9 تير 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

 

 

nsw0ja7vlwjshwie54r.jpg

 

سیو سنگ بالا سوردار دیاره

                                          ورازن محله می انتظار

از سمت حصلک تا - لار و تخته

                                         هر جا ر اشنی وی لاله زار

های بر و های نشو سیو سنگ کوه

                                             دل که ته ر وینه غم ونُه درو

                                               شاعر : مهندس حافظ کریمی

 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 آبان 1389برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

سلام به دیار سرسبز دلکده ی ورازان 

خبر اول مربوط میشه به طرح جمع آوری زباله :

این طرح که به همیاری دهیاری دلکده در حال اجراست با 15 عدد سطل زباله  متوسط  کاملا استاندار د  در محل های ضروری قرار داده شد در حال استفاده هم دلکده ای می باشد  و 2 عدد سطل زباله بزرگ  که یکی در ده بن و دیگری در میدان شهدا   قرار خواهند گرفت .


خبر دوم مربوط به بارش 

بعد از اولین بارش بارانی که  در سال 90در دهه اول عیدبر دلکده فرود آمد تا پایان فصل بهار شاهد بارش باران در دلکده نبودیم در روز چهار  شنبه 90/4/2 بارش باران به صورت معجزه آسایی به همراه رعد و برق آغاز و تا به امروز همچنان دلکده زیر بارش باران می باشد .ما هم  این رحمت خداوند را به فال نیک می گیریم . 


و خبر آخر مربوط میشه به سرکشی مداوم حضرت عزرائیل به دلکده 

یه چند ماهی که ما دلکده ای های ورازان در زیر فشار های مصیبت و بلا و از دست دادن عزیزانمان هستیم که در عصر سه شنبه دو عزیز دلمان ، دو مومن دلباخته حسینی که در خوشنامی و مظلومی همیشه زبان زد دلکده بودند را از دست داده ایم ما بچه های دلکده این مصیبت وارد شده را به خانواده ی دو پسر عمو  رمضانی ( قنبر رمضانی و یعقوب رمضانی )  و به همه دلکده ای های عزیز تسلیت عرض می نماییم و در غم این خانواده ی داغدار به سوگ میشینیم .انشاالله با شروع مراسم عروسی این  تقدیر های خداوند به پایان رسد تا بار دیگر شاهد بازکشت شادی و سرور در  جمع خانواده های دلکده باشیم . 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 تير 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

به زودی اخبار داغ داغ داغ.... در راس کاری قرار می گیرند 

همه ی پرده ها و ابهامات از جریانات اخیر ورازان کنار خواهد رفت...

 

میخواهیم بریم دنبال تصمیمات خودسرانه ؟؟؟؟؟

بچه های دلکده یاری کنید تا افکار سالم در دلکده پرورش یابد نه افکار وصیـت نامه ای که هیچکی به ان محل نمیگذاره و خیلی راحت از کنار این قضایا می گذرند

خدا می داند چه وصیت هایی در حال شکل گرفتن است .... !!!!!!!!!!!

ما انگشت اشاره به سمت کسی نمی گیریم هیچکی با شخص طرف نیست همه با این حرکت مشکل دارند

آخه از گوشه کنار تماس می گیرند که چطور اینکار به وقوع پیوست و همه چشم و گوش هایشان را بستن نسبت به این بی مبالاتی!!!!!!!!!!

بی خیال،!!!!!!!!!! ببینیم :

قضیه ی بودجه راه ورازان - بلده به کجا رسید ....؟؟؟

طرح کانل رودخانه چه طور ؟؟؟؟

با ما همراه باشید در روزهای آینده با مشروح اخبار...

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 2 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

 

 سلام  خدمت تمام ورازانی های والا مقام:

اگر لطیفه ای در اختیار داشتید که در وبلاگ بیان نشده است ایمیل کنید تا حتما در بخش لطیفه های شیرین مازندرانی با نام  و فامیل و نام پدر خودتون ثبت گردد

                   با تشکر



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

« باد بهارون بيمو

نوروز سلطون بيمو

مژده هدين به دوستان

گل به گلستون بيمو

بهار بيمو بهار بيمو خوش بيمو

علي با ذولفقار بيمو، خوش بيمو

نوروزتان نوروز ديگر

....  سال نو  مِبارک »

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

هنگام تحويل سال افراد خانواده دور سفره هفت سين که با ظرافت و سليقه خانم خانه چيده شده، مي نشينند و در حاليکه پدر خانواده دعاي تحويل مي خواند منتظر سال نو مي‌شوند. در گذشته که امکانات ارتباطي مانند راديو و تلويزيون نبود با تيراندازي يا گفتن اذان(یاد خدا بیامرزآقا سید محمد) سال جديد را به همه اعلام مي داشتند.بعد از اين که سال نو شد کسي که به عنوان « ما درمه » انتخاب شده با مجمعي که در ان قرآن، آيينه، آب، سبزه و شاخه‌هاي سبز جوان قرار دارد، وارد خانه مي‌شود. چهارگوشه اتاق‌ها را آب مي پاشد، قرآن را کنار سفره هفت سين مي گذارد و شاخه‌هاي سبز(درخت آلوچه) را به اين نيت که سال سرسبز و خوش و خرمي براي خانواده باشد، جلوي در اتاق آويزان يا روي طاقچه اتاق مي گذارد. دراين روز مادر خانه، غذاي عيد، سبزي پلو با مرغ يا گوشت درست مي‌کند. علاوه بر آن غذايي به عنوان خيرات براي اموات مي پزند و بين مردم پخش مي‌کنند. در غروب شب اول سال به اين اعتقاد که چراغ خانه آنها هميشه روشن و نوراني باشد، به سر در خانه‌ها شمع يا شعله آتش آويزان مي‌کنند.

                                                                                   (یادش بخیر پارپیرار)

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 فروردين 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

z1ggm6r6pbudp2vr9fp4.jpg 

 

8gs727y2mjz4cg787vso.jpg

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 چشمه همیشه جوشان قل قل چشمه در طول مسیر خود از سه آبشار بزرگ، متوسط و کوچک عبور کرده و به روستای ورازان و از انجا به اراضی کشاورزی اهالی محترم ورازان و در نهایت به روستای شاه ناجر روستای پایین ورازان میرسد،تعطیلات عید که در ورازان به سر میبریم در صدد گرفتن  عکس بیشتری از این طبیعت بکر و به یاد ماندنی خواهیم بود 

قابل ذکر میباشد تمام آب اشامیدنی روستا توسط افراد بومی ورازان از قل قل چشمه به صورت لوله کشی به صرف اهالی محترم ورازان میرسد

7lt0mgtd8g9p0gy33yo2.jpg

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 خرداد 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

امروز یه خبر خوش براتون دارم.سیاوش اسدی به جمع ما پیوست.از دوستان عزیز دیگه ای که میتونن کمکمون کنن تا این وبلاگ را در سطح منطقه مطرح کنیم کمک میپذیریم تا بتوانیم روستای زیبای خودمان را هرچه بهتر اباد کنیم.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 آبان 1389برچسب:, توسط جوانان دلکده |

برو  برو   دلبر همدم  بوشم

 

                                      ونوشه ی سر شبنم بوشم

با صبح روجا هم قسم بوشم

                                      عاشقون زخم  ملحم بوشم

 

                                                    شاعر: مهندس حافظ کریمی

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 23 خرداد 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

 

امروز چند تا عکس جدید به مناسبت این هفته برفی به کمک دوست خوبم سیاوش اسدی براتون گذاشتیم امیدوارم خوشتون بیاد . راستی این عکس ها توسط پسر عموی خوبم سبحان به ما هدیه شد .


 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 بهمن 1389برچسب:, توسط جوانان دلکده |
سلام.امروز ماه های سال و بصورت مازندرانی  براتون گذاشتیم تا بیشتر با تاریخ کهنمون اشنا بشید.

                          گاهشمار طبری

 

در گاه شماري مازندارني که به نام «فرس قديم» شناخته مي‌شود، سال ۳۶۵ روز دارد و دوازده ماه که هر ماه ۳۰ روز است و ۵ روز به نام «پيتک» يا «پتک» اين سال، ۶ ساعت و کسري کمتر از ۱ سال خورشيدي دارد و از اين رو ماههاي آن گردان است و جاي هر ماهش با گذشت ۱۲۸ سال يک ماه پيشتر مي افتد. مازندراني‌ها سال اين گاهشماري را از «ارکه ما» (آذرماه) آغاز و به «اونما» (آبان ماه) ختم مي‌کنند. پنج روز «پيتک» را هم به پايان «اونما» مي افزايند و هر يک از ماهها را به ترتيب زير چنين مي خوانند؛

ارکما (آذرماه)، دما يا ديما (دي ماه)، وهمن ما (بهمن ماه)، نوروزما يا نرزما يا عيدما (اسفندماه)، سيوما يا فردين ما (فروردين ماه)، کرچ ما (ارديبهشت ماه)، هرما (خرداد ماه)، تيرما (تير ماه)، مردال ما يا ملارما (مرداد ماه)، شرويرما يا شروين ما (شهريور ماه)، ميرما (مهرماه)، اونما (آبانماه).

نظير اين گاه شماري را «امير تيمور قاجار» در زمان محمدشاه قاجار، در کتاب «نصاب طبري» زير عنوان «اسامي ماههاي فرس» چنين ياد کرده است؛

سيوماه و کرچ و هره ماه تير دگر هست مردال و شروين مير چه اونه ماه وارکه ماه است و دي ز پي وهمن و هست نوروز اخير پتک را بدان خسمه زائده به آئين هرگز صغير و کبير مازندراني ها نخستين روز هر ماه را«مارماه» مي نامند و در سپيده دم آن در هر خانه مرد يا زن يا کودکي خوش قد پا به آستانه خانه مي گذارد تا به آن خانواده، آن ماه تا آخرين روزهايش خوش بگذرد.

در روز «مارما» هر ماه داد و ستد نمي کنند و چيزي به کسي نمي دهند يا نمي بخشند و چنين کارهايي را بدشگون مي پندارند.

چگونگي هواي هر روز از پنج روز پيتک را نشانه‌اي از هواي ماهي از پنج ماه پس از آن مي دانند. اگر هواي نخستين روز پيتک آفتابي باشد هواي روزهاي «ارکما» را هم آفتابي مي پندارند. يا اگر هواي دومين روز آن باراني باشد، هواي «دما» را باراني مي دانند، بهمين گونه چگونگي «وهمن ما» و «فردين ما» و «نوروزما» مي انگارند. همچنين هواي هر يک از روزهاي طاق «کرچما» را تا چهاردهم، يعني روزهاي اول و سوم و پنجم.

سيزدهم، که جمله هفت روز مي‌شود، نشانه هايي از هواي روزهاي «کرچما» و شش ماه ديگر سال مي دانند. مثلا اگر آسمان روز اول «کرچما» گرفته و باراني شود، هواي سراسر ماه «کرچما» را گرفته و باراني مي پندارند. يا اگر هواي روز سوم آن باز و آفتابي شود، هواي تمام روزهاي ماه «هر ما» را باز و آفتابي خواهند دانست. بهمين طريق هواي روزهاي پنجم و هفتم و سيزدهم را نشانه‌هايي از براي هواي ماه‌هاي «تيرما»، «مردال ما» و ..«اونما» مي انگارند اين هفت روز از «کرچما» را «کرچ در» مي نامند و در اين روزها گلکاري نمي کنند، تن نمي شويند، موي سر و چهره نمي تراشند و پشم گوسفند و موي بز نمي چينند و چون معتقدند که اگر گلکاري بکنند مار درخانه شان آشکار خواهد شد و آشيانه و تخم گذاري خواهد کرد، اگر موي سر بتراشند يا تن بشويند، موي سر و تن و چهره شان سفيد مي‌شود و مي ريزد. اگر پشم گوسفند يا موي بز را بچينند، بيماري و بلا در دام مي افتد.

ارکه ما (arkeh ma) : مصادف با ماه فروردین می باشد که با فرارسیدن بهار و آغاز سال نو طبیعت با چهره بهاری اش زیبا به نظر می رسد و شکوفه های رنگ رنگ در هر جا به چشم می خورد.

دما (dema) : مصادف با ماه اردیبهشت بوده و با شروع فصل کار و کشاورزی ،کم کم چهره روستا به مرحله کاشت رفته و تلاش مردم روستا در این ماه ستودنی است.

وهمن ما (vahmeneh ma) : مصادف با ماه خرداد می باشد که تا حدودی زمین های کشاورزی از مرحله کاشت عبور کرده و مردمان روستا همچنان به وجین و مراقبت از محصولات کشاورزی مشغول هستند.

عید ما (aydeh ma) : مصادف با ماه تیر می باشد و با وجود تابش خورشید و فراوانی آب در شالیزار ها نشاهای برنج در حال رشد و ثمر دهی می باشند.

سیا ما (siya ma) :
مصادف با ماه مرداد می باشد و که گرمای تابستان را در خود جای داده و به روایتی هم به آن ماه پختن محصول انجیر( انجیرپجه ماه) هم می گویند .

کرچه ما (kercheh ma) : مصادف با ماه شهریور می باشد که کم کم فصل دروی برنج آغاز شده و در گوشه گوشه زمینهای کشاورزی روستا جمعیتی مشغول کار و تلاش دیده می شوند.

هره ما (hareh ma) : مصادف با ماه مهر می باشد که با شروع خرمن کوبی و آوردن محصولات کشاورزی به منزل شادی در چهره هر روستایی بسیار دیدنی است.

تیره ما (tireh ma) : مصادف با ماه آبان می باشد و ماه برداشت مرکبات ، اینبار جمعیت روستا در باغ ها برای چیدن پرتقال و نارنگی مشغول می باشند.

مردائه ما (merdaheh ma): مصادف با ماه آذر می باشد که با وجود پائیز زیبا و فصل ریزش برگ زرد درختان چهره روستا هم دیدنی می باشد.

شروینه ما (shervineh ma) : مصادف با ماه دی می باشد که با وجود بادهای پائیزی و نم نم باران و همچنین سردی آغاز زمستان چهره جدیدی در طبیعت روستا بوجود می آید.

میره ما (mireh ma) : مصادف با ماه بهمن می باشد و کم کم با بارش برف زیبا چهره روستا با پوشش سفید تزئین گشته و شکر و سپاس خدا از طرف کشاورزان دیدنی می باشد.

اونه ما (oneh ma) :


مصادف با ماه اسفند می باشد و با شمارش معکوس برای سال تحویل و آغاز سالی جدید در گوشه و کنار روستا شکوفه های کوچک بهاری خبر از سال نو را می هند.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 آذر 1389برچسب:, توسط جوانان دلکده |

سلام هم دلکده ای های سیاهسنگ

امروز خیلی خوشحالم که داریم دلکده رو به سوی جلو گسترش می دهیم اخه بعد از اعلام همکاری دوست خوبم سیاوش که کارشناسی فناوری اطلاعات می خونه عزیز دیگری از دلکده در سرزمین بندر عباس اعلام همکاری نموده اند من از طرف بچه های دلکده ورود جناب آقای محمد حبیبی را که به جمع ما پیوستن را تبریک میگویم از عزیزان دیگر دلکده دعوت به عمل می اوریم . ما هم  با یک تماس ساده به همه عزیزان user , password میدیم تا مستقیما سکاندار دلکده باشند.(عزیزان میتوانند در پروفایل شماره تماس را دریافت و با یک پیامک خود را معرفی  کنند . )

باتشکر

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

محمد رضا رودگر،بخشدار جديد بلده نور معرفی شد.

محمد رضا رودگر كه اخرين مسوليتش ،در حوزه اداری وكارگری سپاه پاسداران در فرمانداری نوربود، بعنوان بخشدار بلده نور معرفي شد. بعد از خداحافظی محمد علي روحانی  بخشدارسابق ،كشمكش های سياسي برسر تعيين بخشداربلده نور درمیان مسولان استانی وشهرستانی بالا گرفت و بالاخره بعد از تعيين دوسرپرست (رجبی وحسينی پور) اقای رودگراهل چمستان به عنوان بخشدار بلده نورمعرفی شد.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

زبان محلی

زبان مازندراني

 

مازندراني نام يکي از زبان‌هاي ايراني است و همچنين به فردي که گويشور آن زبان باشد مازندراني مي‌گويند. زبان مازندراني يکي از زبانهاي شمال‌غربي ايراني است. البته تا سده‌ي 5 ه.ق واليان طبرستان به‌ خط پهلوي (پارسي ميانه) مي‌نوشتند و سکه مي‌زدند. زبان پارسي ميانه از شاخه زبان‌هاي ايراني جنوب غربي است و با مازندراني تفاوت دارد. دو کتيبه که به خط پهلوي در رسٍکت واقع در دودانگه و گنبد لاجيم سوادکوه به‌دست آمده مؤيد اين نظر است که گويش طبري يا مازندراني داراي ادبيات قابل توجهي بوده است. ميدانيم که کتاب "مرزبان نامه" به گويش طبري نوشته شده بود و از آن زبان به پارسي دري برگردان شده است. ابن اسفنديار ديوان شعري را به زبان طبري با نام "نيکي نامه" بازگو مي‌کند و آن را به اسپهبد مرزبان بن رستم بن شروين نويسنده "مرزبان نامه" نسبت ميدهد. در "قابوس نامه"  نيز دو بيت به گويش طبري از نويسنده ثبت است. ابن اسفنديار از برخي شاعران اين سرزمين که به گويش طبري شعر ميگفته‌اند ياد کرده و نمونه‌اي از سروده‌هاي ايشان را آورده است. در "تاريخ رويان" اولياءالله آملي نيز ابياتي از شاعران مازندراني به گويش طبري ضبط شده است. به تازگي چند نسخه خطي از برگردان ادبيات تازيان به گويش طبري و نسخه‌هايي از برگردان و برداشت تازي نامه به اين گويش يافت شده که از روي آنها مي‌توان دريافت که گويش طبري در قرنهاي نخستين پس از اسلام تازيان داراي ادبيات گسترده‌اي بوده است. مجموعه‌اي از دو بيتي‌هاي طبري که به "اميري" سرشناس و به شاعري موسوم به "امير پازواري" منسوب است، در مازندران وجود داشته که "برنهارد درن" شرق شناس روسي نسخه آنها را به دست آورده و زير عنوان "کنزالاسرار" در سن پطرز بورگ با برگردان ترجمه پارسي چاپ کرده است. مقدسي مي نويسد که زبان طبرستان به زبان ولايت قومس و جرجان نزديک است، جز آنکه در آن شتابزدگي هست.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جوانان دلکده |

zkcoq1sbvv6cu8dfmzy1.jpg

 

دلكده سرسبز ورازان  در منطقه كوهستاني البرز بعد از کجور نور قرار دارد و از طریق بلده هم می توان به آنجا رفت با مناظری بسیار زيبا و بكر ،با قله ي هميشه استوار سياه سنگ  و چشمه هميشه جوشان قل قل چشمه و ...

 

به منظور هر چه پر بارتر کردن آلبوم تصاویر روستا از همه شما هم محلی های عزیز میخواهیم که در صورت تمایل عکسها و فيلمهايي را که با موبايل يا دوربينتان در اين چند روز  محرم امسال يا سالهاي پيش از هييت هاي سينه زني و زنجير زني يا تعزيه يا سوژه هاي مرتبط ديگر گرفته ايد به آدرس ايميل وبلاگ بفرستيد ( یا حتی روی سی دی ریخته و به دست نویسندگان وبلاگ برسانید ) تا آنها را در آلبوم تصاوير روستا قرار دهيم .

 

برای تاکید بیشتر عرض میکنیم که این وبلاگ متعلق به تمامورازانی های عزیز در سرتاسر دنیاست و ما فقط سعی داریم تا بوسیله این وبلاگ بستری را برای بهتر شناساندن و  حفظ و معرفی میراث تاریخی و نهایتا پیشرفت روستا فراهم کنیم , بنابراین مطالب و اطلاعاتی که روی وبلاگ قرار داده میشوند صرفا نباید توسط ما نویسندگان وبلاگ تهیه و آماده شوند , بلکه همه شما میتونید مطلب , عکس یا هر اطلاعات دیگری در مورد روستا دارید برای ما بفرستید تا در اسرع وقت روی وبلاگ قرار دهیم . نظرات و انتقاداتتان رو از ما دریغ نکنید , حتی در مورد خود روستا .

 

نوشته شده در تاريخ 1 فروردين 1398برچسب:, توسط جوانان دلکده |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.